Word Lid
Open brief aan de voorzitter van N-VA ZOERSEL

Geachte collega,

Beste Walda Van Onckelen,

Vorig jaar rond deze periode gooide uw burgemeester de handdoek in de ring en blies de facto haar eigen meerderheid op. Na enkele maanden van achterkamerpolitiek ondertekende u als N-VA-voorzitter een nieuw bestuursakkoord met CD&V. De overtollige partijen Groen en Open VLD hield u aan boord. Dat dit niet was omwille van hun capaciteiten is een open deur intrappen. Zo waren het hun schepenen die de dossiers ‘klimaatplan’ en ‘intergemeentelijk zwembad’ ondoordacht hebben aangepakt.

Mag ik op deze Vlaamse feestdag een gokje doen waarom u hen dan toch aan boord hield? Uit schrik voor de Zoerselse kiezer in 2024. U beseft dat u alle partijen zult nodig hebben om aan de macht te blijven. Een onderling 2024-akkoord met de traditionele partijen CD&V, Groen, Open VLD en dus ook N-VA zal ongetwijfeld mee bedisseld zijn binnen de nieuwe meerderheidsvorming. Al zal u dat uiteraard in alle toonaarden ontkennen.

En zo zijn we dus spijtig genoeg terug in 2006. Ooit zorgde de slogan ‘De kracht van verandering’ nog voor verkiezingsresultaten boven de 30%. Nu is de Niets Veranderende Alliantie verveld tot een CD&V bis. Het was uw voorganger-erevoorzitter Bert Claessens die er in 2018 nog een erezaak van maakte om CD&V Zoersel te wippen uit de coalitie. Zelfs op elke inhoudelijke vraag van Groen ingaan, had hij ervoor over. CD&V werd in 2018 via de achterdeur naar de uitgang geleid. U haalde Katrien Schryvers & co terug binnen via de grote poort. U rolde zelfs de rode loper uit. Dat is uw politieke ‘verdienste’ van het afgelopen jaar.

U zorgde er persoonlijk dus als voorzitter voor dat er eigenlijk juist niets veranderde. De establishment-partij CD&V zwaait dus terug de scepter. Als wederdienst mag uw burgemeester af en toe de scepter symbolisch eens vasthouden. Maar voor de Zoerselaar is er dus niets veranderd. N-VA of CD&V, één pot nat. Dat het meermaals afluisteren van personeel door uw burgemeester net door N-VA en CD&V jarenlang in de doofpot werd gestoken maakt dat er geen enkele politieke geloofwaardigheid in deze coalitie schuilgaat.

Ook met de N-VA zagen we de laatste jaren veel woorden maar geen daadkracht. Het enerzijds-anderzijds-verhaal hebt u blijkbaar goed geleerd tijdens uw bestuursperiode met CD&V.

Het zou het misschien duidelijker maken voor de kiezer om terug op te komen onder de zogenaamde kartellijst van weleer CD&V/N-VA. Indien u er de groene en blauwe kornuiten ook nog bijneemt, kan u misschien ineens de lijst ‘gemeentebelangen’ oprichten. Dan kan u per direct dienen onder uw kandidaat-burgemeester Katrien Schryvers. Het heeft op zijn minst de kracht van de duidelijkheid voor de Zoerselaar.

Wij zijn alvast klaar om ons tijdens de Vlaamse feestdag op te laden voor een verhaal één tegen allen. De echte verandering tegen het establishment. Vlaams Belang tegen het kartel CD&V/N-VA. U hebt uw kans gehad en niet gegrepen. U hebt de afspraak met de Zoerselse geschiedenis gemist. Maar wij zijn klaar om wel geschiedenis te schrijven.

Ik wens u enerzijds een prettige Vlaamse feestdag, anderzijds wens ik u de reflectie toe om niet al te fier te zijn op het afgelopen Zoerselse politieke jaar.

Een collega-voorzitter en oprechte Vlaming.

Wouter Bollansée

Vlaams Belang Zoersel